nedeľa 14. júla 2013

Dobrá rada nad zlato



Raz som  absolvoval takú minidiskusiu o finančných derivátoch. Na tejto akcii sa ma jeden študent tuším finančnej matematiky opýtal, ako je najlepšie začať, keď sa chce venovať profesionálnemu tradingu. Moja odpoveď bola:  "Zbaľ si veci a  odsťahuj sa". Londyn , Zurich, New York, Chicago.
Asi to nebola úplne štandardná rada, ktorú očakával, ale myslel som to úprimne. V našom regióne sa skrátka k reálnemu tradingu dostanete len veľmi ťažko. Trading u nás znamená niečo iné ako trading v krajinách, kde má vybudovanú tradíciu. U nás sa tradingom označuje všeličo možné, ako je Dealing, Sales a podobné veci. Čistokrvný performance trading jednoducho neexistuje.
 Možnosť stretnúť sa s profesionálnym traderom, je asi taká pravdepodobná, ako že do Vás udrie blesk a z toho zákonite vyplýva, že ak sa chcete skutočne zamerať na tento biznis, musíte minimálne vycestovať na nejaký internship program do zahraničia a zároveň to tiež znamená, že ak sa biznisu chcete venovať dlhodobo, poctivo a na solídnej úrovni ,vonku musíte ostať. Ak by Vás napadlo vrátiť sa späť a zúročiť svoje nadobudnuté skúsenosti, jednoducho nemáte kde. Je to trochu smutné konštatovanie, ale sľúbil som že budem písať o realite.
Raz za čas sa objaví kde-tu nejaká lastovička, ale zväčša to býva na veľmi krátky čas. Tento biznis je veľmi krutý a stáva sa že lastovičku odstrelí nedočkavý investor, alebo sa účastníci zájazdu odstrelia sami. Paradoxne, na tej istej pôde som dostal úplne rovnakú radu aj ja o 2 roky neskôr, aj keď musím povedať, že otázka bola postavená skôr, kde skončiť a nie začať.
 Keď som vyjadril názor, že sa tu za tie roky čo sledujem scénu v podstate veľa nezmenilo. Je to jednoduché a logické odporúčanie, akurát s rozdielom, že nemám 23 ale 32, nemám oficiálne vyštudovanú finančnú matematiku a už ma jednoducho po svete behať nebaví. A preto som sa rozhodol, že možno budem pásť kravy a písať blog. Lebo to ma baví.

Chcel by som ešte dodať, že týmto textom som určite nechcel uraziť individuálnych investorov a traderov, sám som bol jedným z nich a ich vytrvalosť  a odhodlanie si cením ešte oveľa viac, pretože sú na všetko sami. Na druhú stranu ale musím povedať, že systém práce je na profesionálnej úrovni úplne iný a preto je pre mladého človeka výhodou učiť sa od ľudí, ktorí sú na to určení.

6 komentárov:

  1. Mike, říkáš, že jsi sám byl jedním z individuálních investorů a traderů. To znamená, že už nejsi? Co tě k tomu vedlo, že jsi to pověsil na hřebík?

    Míra

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Pravidlom je ze ak zacnes pracovat v nejakej firme ktorá sa zaoberá obchodovaním, tak sa vyzaduje aby si sa plne koncentroval na svoju pracu. Pri daytradingu nepripada do uvahy aby si obchodoval na vlastny ucet. ak sa na to pride, mas problem.

    edit: pravopisne chyby ma raz zabiju

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Je na to vobec mozne prist? Mohol by si predsa obchody ktore sa ti zdaju ze maju obzvlast vysoke RRR davat ako tip nejakej tretej osobe a zobchodovat by to mohla ona. A by si si bral cast zisku. Alebo zobchodovat to cez konto manzelky, otca, brata, ...

    Teda ina vec by bola, ak sa ti ta klauzula zda spravna a aj by si ju chcel dodrziavat. Alebo ak odmena institucionalneho tradera je taka dostatocna, ze zisk z obchodovania na vlastny ucet by sa ti zdalo len ako drobne a ako nieco co nestoji za namahu.

    OdpovedaťOdstrániť
  4. vies, pravidla maju vacsinou svoj dovod a zmysel. neviem si predstavit ze by si vedel vyselektovat ktory obchod ma ake erko este predtym ako zadás order, ale myslím ze to je úplne mimo tému. skrátka ak nieco povolené más, tak to robis a ak nemas, tak nerobis. to je zmysel systematickeho pristupu.

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Chapem to tak, ze zamestnavatel asi zohladnuje tvoje dobre vysledky a ocenuje tvoje udrziavanie sa koncentrovany, tak tym vlastne zhodnocujes aj svoje vlastne konto. A teda asi necitis potrebu skusat popri tom obchodovat aj na vlastny ucet.

    OdpovedaťOdstrániť
  6. často su tieto veci proste na dohode. myslím si, že ak by si chcel trebárs investovať do nejakých akcií , alebo robiť konzervatívne opčné stratégie, ktoré niesú náročné na čas, tak ti to nikto zakazovať nebuďe, pokiaľ to negatívne neovplyvňuje tvoju prácu.

    OdpovedaťOdstrániť